Do konca januára je potrebné podať daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti

Obrázok ku správe: Do konca januára je potrebné podať daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti
12.01.2018 - Oznamy

Hlavné mesto SR Bratislava ako správca dane z nehnuteľnosti na svojom území upozorňuje občanov a právnické osoby, aby podali do konca januára 2018 daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti, ak nastala akákoľvek zmena v porovnaní s uplynulým obdobím. V roku 2018 sa na dani z nehnuteľnosti nič meniť nebude, ani sadzby, ani úľavy či zníženia dane. Do konca januára majú povinnosť podať daňové priznanie všetci občania, ktorí kúpili, predali, darovali, dostali do daru nehnuteľnosť, alebo tí, ktorí skolaudovali rozostavanú nehnuteľnosť. V prípade dedičstva sa daňové priznanie podáva do 30 dní od právoplatnosti rozhodnutia o dedičstve.

Daňovník si nemusí v priznaní k dani z nehnuteľnosti sám vypočítavať daň z nehnuteľnosti. Musí však uviesť číslo parcely, orientačné číslo a súpisné číslo pri stavbách, číslo bytu pri bytoch. Údaje sú uvedené v liste vlastníctva k nehnuteľnosti, alebo v rozhodnutí katastrálneho odboru, Okresného úradu Bratislava, alebo v zmluve, ktorou nadobudol nehnuteľnosť.

V prípade bezpodielového vlastníctva manželov podáva priznanie len jeden z manželov. V prípade spoluvlastníkov podávajú vlastníci daňové priznanie buď každý do výšky svojho podielu, alebo na základe dohody spoluvlastníkov podá daňové priznanie jeden z nich.

Pokuta za nepodanie daňového priznania v lehote je od 5 EUR do 3 000 EUR podľa závažnosti priestupku. Do predmetu zdanenia patria okrem stavieb, bytov, nebytových priestorov a pozemkov aj napríklad stavby podzemných garáží, ambulantných stánkov a prenosných trafostaníc.

Najčastejšie chyby, ktorých sa daňovníci dopúšťajú, sú: chýba podpis daňovníka, neboli vyplnené priľahlé pozemky či nesprávne zaradenie nehnuteľnosti pri právnických osobách a pod.

Priznanie k dani z nehnuteľnosti je možné podať klasicky poštou, osobne alebo elektronicky. K elektronickému podaniu je potrebné mať elektronický občiansky preukaz a službu je možné vybaviť na portáli www.esluzbyba.sk. Okrem elektronickej formy je ale stále možné podať daňové priznanie klasicky poštou alebo ho daňovník podá osobne v podateľni oddelenia miestnych daní a poplatkov na Blagoevovej ulici 9 v Petržalke. V prípade, že sa daňovník rozhodne podať daňové priznanie osobne, odporúčame vziať si so sebou výpis z katasterportálu, aby mal daňovník so sebou všetky údaje, ktoré bude vypĺňať. Ak daňovník podáva priznanie k dani z nehnuteľnosti poštou, je dobré uviesť email alebo telefonický kontakt. V prípade potreby bude kontaktovaný.

Každoročne si občania splnenie tejto povinnosti nechávajú na poslednú chvíľu a preto i tento rok vyjde mesto občanom v ústrety a posledný januárový týždeň rozšíri a v posledný januárový deň predĺži stránkové hodiny.

Všetky informácie ako aj formuláre a tlačivá si môžu daňovníci pozrieť a stiahnuť z webovej stránky hlavného mesta www.bratislava.sk v sekcii dane alebo na www.esluzbyba.sk.

Hlavné mesto SR Bratislava v roku 2017 vybralo na dani z nehnuteľnosti spolu 65 mil. eur, z toho právnické osoby zaplatili 50,5 mil. eur a fyzické osoby 14,5 mil. eur.